بازخوانی جزوه "تفاوت‌های ما"

آرشیو قدیم

شنونده یكی دیگر از برنامه های "كمونیسم كارگری، مبانی و سیاستها" هستید. در این برنامه جزوه "تفاوت های ما" روخوانی شده و آماده پخش كردیم. جزوه "تفاوت های ما" گفتگوی نشریه "بسوی سوسیالیسم" دوره دوم، شماره ۴ با منصور حكمت درباره كمونیسم كارگری است؛ این گفتگو در ابان ۱۳۶۸ انجام شده است.

تفاوت های ما در دوره ای بیان شده است كه دوره بحران و افول سوسیالیسم های بورژوایی است؛ دوره ای كه شوروی و یوگوسلاوی در حال فروپاشی است و رسانه های بورژوازی غرب به طور مداوم از "بحران كمونیسم" حرف میزنند؛ منصور حكمت این بحران را نه بحران كمونیسم بلكه زوال سوسیالیسم های بورژوایی میداند كه پایه های آن در تحولات شوروی و كشورهای موسوم به بلوك شرق و چین در جریان بوده است. منصور حكمت نشان میدهد كه چگونه انحلال اردوگاه های شبهه سوسیالیستی مانند شوروی سابق در واقع به عمر سوسیالیسم های غیركارگری پایان داده است و از این نقطه نظر راه برای ابراز وجود دوباره كمونیسم كارگری باز شده است. در بخش اول این جزوه منصور حكمت كمونیسم كارگری و ماركسیسم را دوباره تعریف میكند و تفاوت های بنیادی آن را با سوسیالیسم های بورژوایی مشخص میكند؛ همانطور كه ماركس در مانیفست تمایز كمونیسم را با سوسیالیسم های غیركارگری دوره خود مشخص كرده بود، منصور حكمت نیز خط فاصل كمونیسم كارگری را با سوسیالیسم های اردوگاهی و غیركارگری مشخص میكند...

در بخش دوم به خصوصیات حزب كمونیست ایران و گرایشات درونی آن میپردازد؛ بحران بین المللی سوسیالیسم های بورژوایی در حزب كمونیست ایران و بطور مشخص در جناح موسوم به جناح سانتر نیز بروز پیدا میكند؛ جناح سانتر جناح موسوم به "ماركسیسم انقلابی" بود؛ منصور حكمت با نقد "ماركسیم انقلابی" بعنوان یك نحله غیركارگری و صرفا رادیكال و روشنفكری، پرچم كمونیسم كارگری را بلند میكند.

توجه شما را به شنیدن نسخه بازخوانی این جزوه جلب میكنیم.